Det er godt at du har beskrevet din vision. Jeg blev vild inspireret

. Nu er det min tur.
Du har nævnt typisk situation hvor formanden er væk og alle sager ikke behandles ordentligt. Det drejer sig om først og fremmest dårlig service til medlemmer.
Min oprindelige intention med hjemmesiden var at få adgang til praktiske informationer på nettet, som arbejdskalender, vedtægter, byggeregler mm. fordi jeg var træt at vandre mellem info-tavlerne eller få oplysninger fra naboerne (dvs jeg savnede bestemt serviceniveau).
Alle tidligere forsøg i foreningen at skabe en hjemmeside blev ikke til noget. Der var en enkelt entusiast (den afdøde Torben Movang), som udviklede en kørende hjemmeside, men det var ikke officiel foreningens side og den manglede nogle oplysninger. Oven i købet han var i opposition til bestyrelsen, som skabte uro og frustrationer.
Jeg kunne se at løsningen var ikke så enkelt, som hos virksomheder hvor alt involveret personale forbundet med arbejdspligt (chefen siger, medarbejderne udfører).
Jeg kom til bestyrelsen som suppleant med formål at organisere ordentlig databehandling. Situationen med databehandling var utrolig dårlig. Nogle bestyrelsesmedlemmer brugte sine arbejdsmails (mails med fortrolige data blev gemt på alle mulige mail servere hos forskellige private firmaer og organisationer uden forpligtelser), alle dokumenter lå på kassererens computer, der cirkulerede massevis af emails med hundredvis versioner af samme dokument. Oven i købet bestyrelsen brugt nogle udokumenterede systemer, som var svært at overskue pga mangel af dokumentation. Jeg har oprettet domæne solvang-hf.dk og opsat Google apps, samt organiseret et par workshops. Efter et stykke tid har jeg forstået at det var ingen, der havde lyst til at ændre noget som helst, så stoppede jeg i bestyrelsen. Jeg har også forstået at bestyrelsen skal ikke blive involveret i omfattende overvejelser omkring IT, men skal bruge klare instrukser hvordan de arbejder med konkrete sager.
Mht dataopsynet (datatilsynet, data udvalg, datagruppe IT udvalg mm).
Lad mig understrege

. Min intention med IT systemer, dataopsyn mm at standardisere og optimere datarelaterende arbejdsprocesser i foreningen men IKKE fordi jeg elsker at lege med IT

eller vise sin dygtighed (dvs at spille smart

).
Hvorfor har vi brug for standardisering og optimering? Fordi vi har virkeligt stort behov for samme serviceniveau uanset (uafhænge af) bestyrelses skift, deres personlighed og arbejdsevner.
Den forrige formand (din forgænger) var stoppet et par måneder efter han blev valgt pga manglende kendskab til databehandling

. Vi har haft "mørk" periode uden formand inden du blev valgt. Vi har haft en ekstraordinær generalforsamling (som vi har naturligvis betalt for

), samt andre besvær (tidsforbrug, uro mm).
Jeg er virkelig bange for at hvis du beslutter at stoppe som formand vi kommer igen i "mørke tider", derfor lægger jeg mine kræfter og erfaringer til at opnå en stabil og ensartet situation med godt serviceniveau, samt glad og arbejdsdygtig bestyrelsen. Jeg snakker ikke om sikkerhed eller persondataloven, som ikke skal diskuteres men bare overholdes.
Dataopsynet (it udvalget) skal faktisk udarbejde og levere klare, godt beskrevet retningslinier og procedurer for databehandling i vores forening. I steder for at opfordre uskyldige bestyrelsesmedlemmer til at bruge al mulige systemer og teknikker de skal bare bruge god beskrevet (step 1, step 2 osv) og enkel instruks til hver lille og velafgrænset funktion. "Metoden er udarbejdet og afprøvet af IT udvalget og anbefales til brug. Slut, færdige." Dvs bestyrelsen bestemmer HVAD der skal gøres mens dataopsynet (IT udvalg) finder ud HVORDAN dette skal gøres mest optimalt. Alt til at spare tid, kræfter og lave arbejdet i bestyrelsen lidt sjovere, attraktivt og effektivt

.
En anden aspekt er kommunikation i foreningen (og muligvis mellem forskellige haveforeninger i Roskilde).
Det er skam at sådan effektivt kommunikationsværktøj, som vores diskussionsforum bruges så lidt. F. ex.loppemarked har vist meget høj effektivitet. Ud fra 3 annoncer, 2 blev realiseret (jeg har hentet fliser hos dig og hos Bjarne og jeg fortryder at jeg ikke har taget imod hans 3. tilbud).
Man kan selvfølgelig lægge sine annoncer på dba eller på et eller andet net auktion, men forskellen er at vores loppemarked gælder for vores forening hvor det tager højest 10 min fra køberen til sælgeren. Oven i købet mange handler kan suppleres med en flaske øl og hyggeligt snak

. Det er gratis (både for medlemmer og for foreningen) at handle gennem vores net-loppemarked og det fungerer hver dag årets rund. Man skal også have mulighed til at stille spørgsmål om byggeri, vurdering mm og de ansvarlige skal besvare det kun een gang på forummet og hvis spørgsmål opstår igen man skal bare referere til allerede besvaret indlæg. For resten nogle spørgsmål kan besvares af andre medlemmer. Kæmpestor opsparing af tid ...
Til at tiltrække medlemmer til forumet man skal aktivt promovere det blandt medlemmerne (jeg brugte provokations metode

). Kan bestyrelse gøre det? Nej, de har ikke tid og det ikke svarer til bestyrelses normale arbejdsopgaver og kernekompetencer.
Den 3. opgave for IT udvalget er robusthed og stabilitet af systemer.
Mit forslag til at opdele rettigheder og ansvar mellem dataopsynet og systemadministratorer baseret på mit ønske at have robust system med flere variationer.
Hvis der ikke findes systemadministratorer blandt frivillige, så skal bestyrelsen have mulighed at hurtig købe en ekstern administrator, hvor grundlag til aftalen ligger i forvejen i "Rettigheder og pligter ...". Dvs systemet skal fungere uanset hvad og bestyrelsen skal ikke gå på kompromis med serviceniveau.
Kort sagt vi beholder rettigheder til vores IT udvalg og uddelegerer pligter til eksterne konsulenter (administratorer). Det gælder også diskussionsforum, baseret på meget kendt PHPBB open source.
Google apps er meget robust i sig selv. Det er velkendt, standard og veldokumenteret system. Du skal ikke bekymre dig over at du ikke husker nogle administrations rutiner

. Hvis der opstår behov du slår bare på internettet og finder nøjagtige vejledninger, der er masse af hjælpematerialer.
Jeg skal nok fortælle om flere muligheder med vores systemer men det er emne til en anden diskussion

.
For resten mht begrebet "Datatilsyn". Det er ikke reserveret ord og det ikke kan registreres som varemærke fordi det almindeligt dansk ord. Vi kan sagtens tage det i brug, bare det betegner den rigtig mening.
Mht. forskrækket haveforbundet

skal jeg sige følgende. Man kan ikke nøjes med halv løsninger. Det bare spild af ressourcer

. Man skal enten tilstræbe at opnå minimal løsning med resultater ellers droppe emnet fuldstændig og bruge "Gud hjælp mig" metoden

. Haveforbundet har bekræftet reglen med sin hjemmeside

.
I min verden (IT professionelle) man bruger altid minimalistiske løsninger med fremsyn til perspektiver. Der er ingen, der vil betale for maksimalistiske løsninger uden gennemtænkt argumentation, men samtidigt allesammen vil have løsninger som kan billigt og hurtig videreudvikles i forb. med fremtidige behov. Betal for nutid, planlæg fremtid
